' Usahlah dipinta hidup yg mudah, tapi pintahlah hati yg tabah"

Pages

Wednesday, 25 November 2015

AYAM MASAK HALIA

Assalamualaikum..hujung2 tahun ni cuaca x menentu..hujan sesaja..Alhamdulillah Allah hilangkan jerebu dan gantikan hujan..kalau x,, nk tgk langit yg cantik pun susah..berasap je rasa ats awan tu..hihihi..Kemarin xtaw nk masak pe so pm my lovely friend tanya resepi ayam masak halia..Asyik kata sedap je kan,,tu salah satu favourite dia..so cikla pun try la buat..not good n super super sedap juga..perasan kan walaupun masak xbpe nk pro lg..Jum iolls terangkan bahan2 dia ok..

Bahan-Bahan

Ayam (potong kecil2 ikut citarasa ok)
Bawang kecil,bawang putih (potong kecil2,cikla tumbuk je ok..dasar pemalas kan..)
Halia (had ni kena byk,hiris nipis2)
Serai-1 btg
Cili hijau (4 biji-belah2)
Sos Tiram (1sudu)
Lada hitam (1 s/kecil)
Bawang besar (Potong Bulat)
Kunyit,Garam n Serbuk Secukup Rasa

Bebahan pun simple..sesimple nama masakannya..ni mmg sesuai utk yg memerlukan masa yg minimum utk masak,,

Cecara

1-Gaulkan ayam dgn kunyit dan garam
2-Panaskan minyak masukkan bawang2,halia n serai..kacau hingga naik bau
3-masukkan ayam,serbuk perasa dan garam sedikit..Asam keping kalau nk rasa sedikit masam..kacau hingga keluar air
4-Letakkan sedikit air,masukkan sos tiram dan lada hitam sedikit.
5-Sedikit masak masukkan bawang besar,cili sebagai hiasan..Done..Sesenang ABC!!!


Tara!!! Ayam Masak Kunyit Versi Cik La..


Dah siap..Belanja Gambar cikit..Thanks awak untuk resepi ni..ni syg lebih ni.hahha...nti leh pm  lelaju resepi lain lg k!!!.Hantar wassup jd x ni..jadi jer jawabnya,,hihihih...Not bad myboss kata OK!!!.Ingt nti nk try asam pedas johor,,ari tu pi johor mmg sedap asam johor mak mas buat..Mas nk resepi!!!!

3 comments:

  1. Assalamualaikum....Ayam tu....Nanti boleh hantar sikit kat rumah akak di Batu Gajah....

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum....Ayam tu....Nanti boleh hantar sikit kat rumah akak di Batu Gajah....

    ReplyDelete